7.9.2016 Ajoneuvot ”Auto, joka sopii kaikille” – tällainen on uusi Hyundai i30 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Hyundai i30 tuo korealaisvalmistajan valikoimaan uutta muotokieltä ja uuden moottorivaihtoehdon. Hyundain näppärä perheauto i30 siirtyy hiljalleen kohti kolmatta sukupolveaan. Täysin uusi i30 esittelee Hyundain mallistolle uuden muotokielen sekä uuden moottorivaihtoehdon. Myös muihin ominaisuuksiin aina yhteyksistä turvallisuuteen on panostettu valmistajan mukaan voimakkaasti, sillä Hyundain vaatimaton tavoite on ollut luoda auto, joka sopii kaikille. Hyundain testiohjelmassa uutuutta onkin rääkätty niin Ruotsin talvessa, Espanjan kesässä kuin Alppien perävaunukokeissa. Myös moottoriurheilun mekka, Nürburgring, näyttäytyy osaltaan auton testipaikkana. – Kartoitimme asiakkaiden tarpeet tarkasti, kun aloimme kehittää uutta, kaikenlaisille ihmisille suunnattua autoa. i30 on auto nykyaikaisille ihmisille: se on tyylikkäästi muotoiltu ja ajo-ominaisuuksiltaan nautittava, kommentoi Jochen Sengpiehl, Hyundain Euroopan markkinointipäällikkö. Hyundain uutuus on mitoiltaan 4 340 millimetriä pitkä, 1 795 millimetriä leveä, 1 455 mm korkea (5 milliä matalampi Eco-varustetasossa). Akseliväli on 2 650 millimetriä. Ulkoisesti i30 esittelee Hyundain mallistoon uuden keulailmeen. Valmistajan markkinointimateriaaleissa keulan uusi "Cascading"-muotokieli ei ehkä käänny valtavan hyvin, mutta putouskeulan muotoilulla on kuulemma haettu sulan teräksen valumisen tunnetta. Kromisomisteilla on lisäksi tavoiteltu sivistynyttä ilmettä, ja keulan ilme hyötyy led-ajovaloista ja pystysuoraan sijoitetuista sumuvaloista. Huomioimisen arvoista on myös kyljen voimakas olkalinja, joka jatkuu lähes koko auton pituudelta. Linjakkuutta muotoihin on haettu A-pilarin sijoittelulla sekä mustaan spoileriin huipentuvasta kattolinjasta. Hyundain mukaan uuden i30:n sulavat linjat saavuttavat sille 0,30 ilmanvastuskertoimen. Tarjolle uutuusmalli tulee 12 värivaihtoehdon voimin, vaihdellen helmiäisistä metallivärien kautta aina muutamaan perusväriin. Sisällä i30 jatkaa ulkoisen olkalinjan teemaa vahvoilla vaakasuorilla muodoilla. Kuvissa esiintyvä ohjaamo luottaa lisävarusteiseen navigaattoriin, jonka 8-tuumainen kosketusnäyttö tuo kojelaudalle todellisen keskipisteen. Hinnat alkaen -tasolla viihdejärjestelmän näyttönä toimii 5-tuumainen kosketusnäyttö. Muodin mukaisesti USB-liitäntöjen lisäksi varustelistalta löytyy Qi-standardin mukainen langaton latauskolo. Uuden monitoimiohjauspyörän tärkein puoli on taasen se, että sen saa halutessa lämmityksellä varustettuna. Seitsämän turvatyynyn ja Hyundain mukaan riittoisten matkustajatilojen lisäksi tavaratilaa on 395 litraa (VDA-normin mukaan 211 litraa), jonka saa laajennettua 1 301 litraan takapenkit kaatamalla. Takapenkilläkin pääntilaa luvataan asialliset 977 millimetriä ja jalkatilaa 883 millimetriä, etupenkkien ollessa tätäkin tilavammat. Sisäverhoiluun on tarjolla yhteensä kolme eri kuosivaihtoehtoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi 1.4 T-GDI Uutena moottorivaihtoehtona saapuu 1,4-litrainen nelisylinterinen suoraruiskutusbensiiniturbo, joka korvaa vanhemman 1,4-litraisen Gamma-moottorin. Turbo on suunniteltu uudelleen paremman vasteen ja tehon nimissä, ja kokonaisuutena moottori on keventynyt 14 kilogrammaa. Uuden voimanlähteen strategiset luvut ovat 140 hevosvoimaa ja 242 newtonmetriä vääntöä. Vaihteistona nähdään kuusipykäläinen manuaali tai seitsämänvaihteinen kaksoiskytkinlaatikko. Maltillisempaan menoon on tarjolla 1,4-litrainen nelisylinterinen MPI-moottori, josta saadaan 100 hevosvoiman teho ja 134 newtonmetriä vääntöä 4000 1/min alkaen. Astetta pirteämpi on 1,0-litrainen kolmisylinterinen T-GDI, joka kehittää turbon ja suoraruiskutuksen avulla 120 hevosvoimaa ja 170 newtonmetriä (laajemmalla kierrosvälillä 1 500 – 4 000 1/min), vaihteiston ollessa aina käsivalintainen. Dieseliä kaipaaville tarjolla on 1,6-litrainen turbodiesel, jonka saa kolmella eri vahvuudella: 95, 110 tai 133 hevosvoimaa, ja vaihteita voi valita manuaalisesti kuudesti tai kaksoiskytkimellä seitsämästi. Suorituskyvyltään kaikki moottorivaihtoehdot ovat melko samankaltaiset, 0–100 km/t kiihydytyksen sujuessa 10,2 sekunnista (1.4 T-GDI) aina 12,2 sekuntiin (matalaviritteisin diesel). Hiilidioksidin osalta mallien luvataan liikkuvan 95–109 gramman välillä per kilometri. Korin jäykkyyttä on puolestaan parannettu 22% kasvattavamalla kehittyneen suurlujuusteräksen osuutta korirakenteissa lähes kaksinkertaiseksi, teräslaadun vastatessa nyt 53% osuutta korista. Rakenteen avulla on onnistuttu madaltamaan myös korin painoa 28 kilogrammaa. Ajettavuuden osalta asioiden pitäisi siis olla kunnossa. Hyundain mukaan uuden i30:n ohjaus on 10% edeltäjäänsä suorempi, tuoden peräti 15 millisekunnin parannuksen ajoneuvon reaktioajoissa. Mukavuutta on ajateltu puolestaan pyöräntuentoja suunniteltaessa eikä pysähtymistäkään ei ole unohdettu: etujarrulevyt on kasvatettu peräti 288 millimetriin. Turvavarusteita Hyundain uutukaisesta löytyy tietenkin kokonaisen arsenaalin edestä, tärkeimmän ollessa etutörmäysvaroitin jarrutusavustimella (AEB). Järjestelmä lupaa tunnistaa myös jalankulkijat ja sen toiminta-alueeksi luvataan yli 10 km/t nopeus. Lisäksi valikoimasta löytyy mukautuva vakionopeudensäädin (deaktivoituu alle 10 km/t nopeudessa), kuolleen kulman varoitin, risteävän liikenteen varoitin takana, sekä kaistavaroittimeen yhdistetty kaista-avustin (yli 60 km/t nopeuksissa). Myös kaukovalojen käyttöön ja liikennemerkkien muistamiseen i30 tarjoaa apuvälineitä. Myyntiin uusi Hyundai i30 saapuu alkuvuodesta 2017. Hyundain mukaan ensi vuonna on luvassa myös suorituskyvyltään pirteämpi N-malli. Lähde ja kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?