9.11.2015 Ajoneuvot Audin uutuus: navigaattorin ja hybridimoottorin liitto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridijärjestelmää ja vakionopeudensäädintä ohjataan navigaattorin reittitiedolla. Audin yksinkertainen keksintö nostaa hybridien energiatehokkuuden uudelle tasolle. Tuoreen Q7 e-tron -maasturin hybridijärjestelmä ja navigaattori viestivät keskenään. Siten hybridijärjestelmä tietää reitin ennalta, ja saa poltto- ja sähkömoottorin yhteistyöstä kaiken irti. Audi esitteli järjestelmää Q7 e-tron -maasturihybridin koeajossa. Ladattavan hybridin navigaattoriin oli ohjelmoitu sadan kilometrin mittainen ajoreitti, joka koostui kevyestä vuoristosta, maaseudusta sekä moottoritieajosta. Karttakuva ajoreitistä paljastaa hybridijärjestelmän toiminnan: valtaosa matkasta ajettiin EV-tilassa pelkällä sähköllä (vihreä). Suurimmissa nousuissa hyödynnettiin poltto- ja sähkömoottoria (keltainen). Tasaisella moottoritiellä ja maantiellä Q7 kulki pelkällä polttomoottorilla akkua säästäen (violetti). Navigaattorin ansiosta hybridijärjestelmä tiesi matkan pituuden, ja osasi hyödyntää koko 17,3 kilowattitunnin akun energiasisällön matkan aikana. Siten valtaosa ajomatkasta sujui pelkällä sähköllä. Polttomoottoria käytettiin vain tilanteissa, jossa dieselin polttamisesta saadaan paras hyöty. Ajotyylistä ja kuvaustarpeiden vaatimista pysähdyksistä riippuen Q7 e-tronit palasivat lenkiltä 2,5–5,5 litran keskikulutuksella sataa kilometriä kohden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päätepisteessä ladattava Audi olettaa, että päätepisteessä hybridin akut voidaan ladata uudelleen. Mikäli latausmahdollisuutta ei ole, täytyy kuljettajan ennakoida ja käskeä järjestelmä säästämään akun energiaa. Muuten seuraava matka aloitetaan tyhjällä akulla. Silloin Q7 e-tronin taloudellisuusetu tavalliseen 3-litraiseen TDI-moottoriin jää niukaksi. Karttakuva paljastaa polttomoottorin käytön. Peräti 61,6 prosenttia lähes sadan kilometrin matkasta kuljettiin V6-diesel sammutettuna (vihreä). Käytössä navigaattorin ja hybridijärjestelmän yhdistelmä vakuutti. Kuljettajan ei enää tarvitse kuin kertoa päämäärä, ja auto huolehtii energiatehokkuudesta. Karttatiedon pohjalta auto osaa jopa vinkata kuljettajaa kaasun keventämisestä, jotta seuraavaan risteykseen tai mutkaan rullataan mahdollisimman energiatehokkaasti. Q7 e-tronin navigaattori keskustelee myös vakionopeudensäätimen kanssa. Uuden Audi A4:n tavoin maasturi noudattaa automaattisesti vaihtuvia nopeusrajoituksia, ja ennakoi nopeusrajoitusten muutoksia. Mikäli edessä on alhaisempaa nopeutta vaativa mutka tai poistuminen moottoritieltä, osaa vakionopeudensäädin laskea vauhtia automaattisesti. Audin ennakoivan taloudellisuusavustimen toimintakuva paljastaa järjestelmän salat. Aivan moitteettomasti järjestelmä ei käyttäydy. Karttatiedon virheet näkyvät ajoittain kulmikkaana nopeudenvaihteluna. Harmittavampaa on, että Suomen karttatiedon laatu ei toistaiseksi riitä älykkäälle vakionopeudensäätimelle tai Q7 e-tronin hybridijärjestelmälle. Hienot energiaa säästävät järjestelmät jäävät hyödyntämättä, mutta siitä ei ole syyttäminen Audia. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku