13.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi TTS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi TTS on päitä kääntävän sutjakka, mutta käytökseltään jämäkkä kulkupeli – varakkaille ja nuorekkaille bulevardisporttia etsiville. Hyvää: ajettavuus, alusta, muotoilu Huonoa: hulppea hinta, kesyt äänet, kehno reisituki, istumatilat takana (!) Jämäkkä alusta ja jousitus takaavat, ettei TTS nuljuile tai vetele, vaikka kaasua antaisi hetkellisesti raskaallakin jalalla. Pantterinmustalla autolla uskaltaa nojata voimakkaasti ulkokaarteeseen ilman huolta siitä, että ajolinja erkanisi kuskin toivomasta pellon puolelle. Painopiste on mukavan matalalla. Voimakkaiden autojen ratissa on tietty hyvä muistaa, etteivät tekniset ratkaisut pärjää luonnonlaeille. Kun pito katoaa, kuskista tulee matkustaja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päitä kääntävä bulevardisportti Automaattivaihteisto toimii moitteitta, ja S-asetus ripeyttää vaihtohetkiä. Käsivaihteistojen vannoutuneiden ystävien kannattaa kokeilla. Kaksilitraisen bensiinimoottorin suomat 272 hevosvoimaa riittävät enemmän kuin hyvin kaupungissa kruisailuun ja matka-ajoon. Räväkämpään menoon on Audi TT RS, jossa on 340 hevosvoimaa ja hintaa yli sadantonnin. Reisille tukea, polville tilaa! Etuistuimet tukevat sivusuunnassa, mutta reisille ne eivät anna riittävää tukea. Kattolinja laskee voimakkaasti, eikä TTS ole kuin 134 senttimetriä matala. Istutin takapenkeille kaksi aikuista päät kenossa ja polvet suussa. Notkeinkaan joogan harrastaja ei selvinnyt autosta kuhmuitta. Yllättävä äänimaailma Yllättäen Audi TTS:n äänimaailma ei ole yhtä rujo kuin esimerkiksi Audi S3:ssa, jonka pakoäänet ovat lähempänä raakaa kuin soinnukasta. Koeajettu Audi TTS maksaa vakiovarusteisena lähes 81 000 euroa. Koeajoauton lisäherkut nostavat hintaa yli 11 000 eurolla. Saksalainen löytää käyttäjänsä heistä, jotka kaipaavat sutjakaksi muotoiltua bulevardisporttia, jolla kääntää päitä. Samalla rahasummalla saa toki myös edullisimman version takavetoisesta Porsche Caymanista tai yli puolta pienemmällä panostuksella voimiltaan kesyhkön, mutta muotovalion Peugeot RCZ:n. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Audi TTS Coupe 2.0 TFSI 200kW quattro S tronic Hinta alkaen 80 895 € Ajoneuvovero 177 €/ v Moottori 1984 cm³, Bensiinirivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, automaattivaihteisto, neliveto Teho 200 kW (272 hv), 6000 r/min Vääntö 350 Nm (2500-5000 r/min) Vääntö 350 Nm (2500-5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 10,6 (kaup.) / 6,0 (maant.) / NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 179 g/km Mitat pituus 4198 mm, leveys 1345 mm, korkeus 1842 mm, akseliväli 2468 mm Tavaratila: 290 l Omamassa: 1490 kg Euro NCAP Ei testattu Matkanjatkamispalvelu Huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?