Audi TTS

Coupé 2.0 TFSI 200kW quattro S tronic

Audi TTS on päitä kääntävän sutjakka, mutta käytökseltään jämäkkä kulkupeli – varakkaille ja nuorekkaille bulevardisporttia etsiville. Hyvää: ajettavuus, alusta, muotoilu Huonoa: hulppea hinta, kesyt äänet, kehno reisituki, istumatilat takana (!)

Ajoneuvot | Koeajo | 13.1.2014

Jämäkkä alusta ja jousitus takaavat, ettei TTS nuljuile tai vetele, vaikka kaasua antaisi hetkellisesti raskaallakin jalalla. Pantterinmustalla autolla uskaltaa nojata voimakkaasti ulkokaarteeseen ilman huolta siitä, että ajolinja erkanisi kuskin toivomasta pellon puolelle. Painopiste on mukavan matalalla.

Voimakkaiden autojen ratissa on tietty hyvä muistaa, etteivät tekniset ratkaisut pärjää luonnonlaeille. Kun pito katoaa, kuskista tulee matkustaja.

Päitä kääntävä bulevardisportti

Automaattivaihteisto toimii moitteitta, ja S-asetus ripeyttää vaihtohetkiä. Käsivaihteistojen vannoutuneiden ystävien kannattaa kokeilla. Kaksilitraisen bensiinimoottorin suomat 272 hevosvoimaa riittävät enemmän kuin hyvin kaupungissa kruisailuun ja matka-ajoon. Räväkämpään menoon on Audi TT RS, jossa on 340 hevosvoimaa ja hintaa yli sadantonnin.

Reisille tukea, polville tilaa!

Etuistuimet tukevat sivusuunnassa, mutta reisille ne eivät anna riittävää tukea.

Kattolinja laskee voimakkaasti, eikä TTS ole kuin 134 senttimetriä matala. Istutin takapenkeille kaksi aikuista päät kenossa ja polvet suussa. Notkeinkaan joogan harrastaja ei selvinnyt autosta kuhmuitta.

Yllättävä äänimaailma

Yllättäen Audi TTS:n äänimaailma ei ole yhtä rujo kuin esimerkiksi Audi S3:ssa, jonka pakoäänet ovat lähempänä raakaa kuin soinnukasta.

Koeajettu Audi TTS maksaa vakiovarusteisena lähes 81 000 euroa. Koeajoauton lisäherkut nostavat hintaa yli 11 000 eurolla. Saksalainen löytää käyttäjänsä heistä, jotka kaipaavat sutjakaksi muotoiltua bulevardisporttia, jolla kääntää päitä.

Samalla rahasummalla saa toki myös edullisimman version takavetoisesta Porsche Caymanista tai yli puolta pienemmällä panostuksella voimiltaan kesyhkön, mutta muotovalion Peugeot RCZ:n.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Keskustelu

automerkiltä: Audi