10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi SQ5 Teksti Petri Munukka Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SQ5 selviää merkkikerhon ratapäivistä ja lumisista mökkiteistä siinä missä kauppareissuista ja lasten harkoista. Hyvää: suorituskyky, kuskin paikka, tilat, varustelu, jatkuva neliveto, äänet. Huonoa: isot sivupeilit, ärsyttävä avainpalikka ja lämmityssäätimet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilavassa dieselmaasturissa on urheiluauton suorituskyky Audilla sporttimallit ovat kulkeneet S-etuliitteellä erotuksena A-perusmalleista. Nyt se on myönnetty ensimmäistä kertaa maasturimallille ja vieläpä dieselmoottoriselle. SQ5 tuskin jättää ketään kylmäksi, siihen joko ihastuu tai sitten alustaltaan madallettua nopeaa maasturia ei vain tajua. Julmetusti vääntöä SQ5:n nokalle on istutettu jo aiemmin A6-malliston kunkkuna toiminut tupla-ahdettu kolmilitrainen veekuutonen. Kokoisekseen dieseliksi tehoa (313 hv) ja vääntöä (650 Nm) on rutkasti, mutta pahimman kilpailijan BMW:n tripla-ahdettuun suoraan kuutoseen jää vielä rakoa (381hv ja 740Nm). SQ5:n kahdesta pakokaasuahtimesta pienempi muuttuvageometrinen hoitaa ahtamisen 2300 kierrokseen asti yksinään. Suurempi ahdin avustaa siitä eteenpäin tehden kaiken työn sitten 3400 kierroksesta ylöspäin. Näillä eväillä vääntöä on komean huippuarvon lisäksi erittäin laajalla kierrosalueella. Vaikka SQ5 on kiihtyvyysarvoltaan yksi maastureiden ripeimmistä, vieläkin vaikuttavampaa on urheiluautomainen ohituskiihtyvyys, polkaisu 80-120 km/h vie alle neljä sekuntia! Kohderyhmää vähemmän kiinnostava lukuarvo, keskikulutus pysyy alle kympin raskaallakin kaasujalalla. Äänet omaa luokkaansa Dieseliksi tuplaturbo on ääniltään omaa luokkaansa, aktiivinen pakoäänijärjestelmä voimistaa pakoäänien haluttua taajuusspektriä takaäänenvaimentimien yhteyteen sijoitettujen kaiuttimien kautta. Tuunaajille tiedoksi, että kaiuttimista voitaisiin soittaa mitä tahansa muutakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jousitus siedettävä Audin tehomaasturia 21-tuumaisilla matalaprofiilirenkailla katsellessa syntyy ennakkokäsitys kivirekimäisestä epämukavuudesta, mutta napakka jousitus on aivan siedettävä mukulakivetykselläkin. Rauhallisessa ajossa niin moottorin kuin renkaidenkin äänet pysyvät kurissa. Hätäisyydestään huolimatta SQ5 osaa käyttäytyä arkiajossa säyseästi ja kahdeksanvaihteinen automaatti suoriutuu vaihdoista eleettömästi. Sähköinen ohjaustehostus tuntuu kaikista säätömahdollisuuksistaan huolimatta nopeassa ajossa kevyeltä ja varsinkin keskialueella tunnottomalta. Valtavat sivupeilit ovat SQ5:n maasturimaisin piirre, taakse näkyy puoli lääniä, mutta etuviistoon jää auton mentävä katve. Madalluksesta ja ylettömästä suorituskyvystä huolimatta SQ5 pärjää kunnialla helpossa maastossa. Todellinen monikäyttöauto siis, kun vielä tilaa ja varusteitakin on riittävästi. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Jari Saarentaus Audi SQ5 Hinta alkaen 92 356 € Ajoneuvovero 177 €/ v Moottori Moottori 2967 cm³, V6-dieselmoottori edessä pitkittäin, 24 venttiiliä, yhteispaineruiskutus, kaksi turboahdinta, välijäähdytin, 8-v. automaattivaihteisto, jatkuva neliveto Teho 230 kW (313 hv), 3900-4500 r/min Vääntö 650 Nm (1450-2800 r/min) Vääntö 650 Nm (1450-2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 6,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 179 g/km Mitat pituus 4644 mm, leveys 1911 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2813 mm Tavaratila: 540-1560 l Omamassa: 1920 kg Muu tieto vetopaino 2400 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest Ei testattu Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?