24.2.2016 Ajoneuvot Audi S4 ja S4 Avant – A4:n salipäivä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä S4 ja S4 Avant tuovat reipasta suorituskykyä perheautoiluun. Audi A4:n sporttisempi S4-versio on julkaistu. Samassa yhteydessä paljastettiin myös S4 Avant -farmarimalli, joka ylläpitää Audin S- ja RS-mallistojen mainetta tarjoamalla urheilullista suorituskykyä myös farmarikorisena. Uudelleenkehitetty kolmelitrainen turboahdettu V6 TFSI-moottori on löytänyt matkalla lisää tehoa. 354 hevosvoimaa ja muhkeat 500 newtonmetriä vääntöä laajalla kierrosalueella (1 370 – 4 500) tekevät ajamisesta helppoa. Maltillisen parinkymmenen hevosvoiman tehonlisäyksen lisäksi uuden moottorin pitäisi painaa ja kuluttaa edeltäjäänsä vähemmän. Kahdeksanvaihteisen tiptronicin ensimmäiset vaihteet on välitetty urheilullista suorituskykyä varten. Kiihdytys 0–100 km/h sujuukin 4,7 sekunnissa, huippunopeuden ollessa rajattu 250 km/h. Avant-farmarimalli on kuulemma kiihdytyksessä kaksi kymmenystä perässä. Taloudellisuus on ollut selvästi tärkeä osa S4:n kehitystyötä. Audin mukaan yhdistetty kulutus on 7,4 litraa per 100 kilometriä (0,1 lisää farkulle) ja hiilidioksidiä kertyy 170 gramma per kilometri (5 gramma lisää farkulle). Kulutusta on pyritty alentamaan suurempien vaihteiden pitkillä välityksillä sekä automaattivaihteiston tilalla, jossa 55 km/h ja 160 km/h välillä vaihteisto vaihtaa vapaalle kuljettajan nostaessa jalan kaasulta. Myös painoa on säästetty, sillä ainakin S4 Avant on myös edeltäjäänsä peräti 75 kilogrammaa kevyempi 1 675 kilollaan. Audin tuttu jatkuva quattro-neliveto jakaa voimaa molemmille akseleille, suosien normaalitilanteessa taka-akselia "hiukan enemmän". Tarvittaessa järjestelmä voi kuitenkin suosia voimakkaasti paremmin pitävää akselia. Lisävarusteena on saatavissa myös taka-akseliston lukollinen tasauspyörästö. Normaaliin A4:ään verrattuna S4 kulkee 23 millimetriä matalammalla. Sama maavara pysyy myös valinnaisella alustalla, johon sisältyy iskunvaimennuksen säätö. Iskunvaimennuksen lisäksi ohjauksen, moottorin, vaihteiston ja valinnaisen tasauspyörästön lukon toimintaa voi säätää S4:n ohjaamosta käsin. Jarrut ovat suurentuneet edessä 350 millimetriin, jarrusatuloiden ollessa kuusimäntäiset. Urheilullisesta suorituskyvystä huolimatta S4 pitää kiinni A4:n arkikäyttöisyyydestä. Sedanin tavaratila on 480 litraa, S4 Avantin venyessä 505 litrasta 1 510 litraan riippuen takapenkkien asennosta. Lisävarusteena on saatavissa S-urheiluistuimet, joissa on sisäänrakennettu päätuki, säädettävä sivuttaistuki ja hierontatoiminto. Muilta osin S4 säilyttää A4:n virtual cockpit -konseptin ja Audin tutun MMI-viihdejärjestelmän. Ulkoisesti mallia on piristetty maltillisesti. Puskurit ja ilmanottoaukot on muotoiltu uudelleen, mattaharmaan ja alumiinin lisättyjä komponentteja. Takana urheilullisesta pitävät huolen neljä pakoputken päätä. Audin suositushinnat ennen suomalaisia veroja liikkuvat 60 000 euron tuntumassa. Mallin aikataulusta ei ole vielä tarkempaa tietoa. Lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku