9.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilava perheauto ja urheiluauto yksissä kuorissa. Hyvää: järisyttävä suorituskyky, mainiosti toimiva ilmajousitus, istuimet, vakiovarusteet. Huonoa: järisyttävä hinta, aiheuttaa voimakkaasti riippuvuutta Maailman nopein perheauto. Ainakin tällä hetkellä, ennenkuin Mercedes Benz esittelee E63 AMG versionsa tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä. Perinteinen tehokilpailu saksalaismerkkien kesken on loputonta kissa-hiiri leikkiä. Audi RS 6:n numerot ovat nyt 560 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä. Suorituskyky vakuuttaa. Nollasta sataan kilometriin tunnissa taittuu vain 3,9 sekunnissa. Melkoinen saavutus perhefarmarille. Ja quattro-neliveto takaa, että suurin osa tehosta siirtyy myös tiehen. Voimansiirron keskiössä on uusi kahdeksanlovinen automaattivaihteisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyempi ja taloudellisempi RS 6 on laihtunut sata kiloa sitten edellismalllin. Kulutuskin on pienentynyt 14 litrasta 9,8 litraan sadalla kilometrillä. Toisaalta kun auton hinta alkaa 182 000 eurosta, niin pieni polttoaineenkulutus ei ole ensimmäinen valintaperuste. Hiilidiksidipäästöjen putoaminen yli sadalla grammalla 229 grammaan kilometrillä laskee auton hintaa roimasti. Vastaava malli maksoi aiemmin 40 000 euroa enemmän. Parantunut polttoainetalous on saavutettu nelilitraisen V8-moottorin uudella sylinterien lepuutusjärjestelmällä. Lisäksi RS 6:ssa on sammutusautomatiikka. RS-malli erottuu edullisemmista A6-malleista ulkoisestikin. Lokasuojat ovat leveämmät, jotta 285 mm 21 tuumaiset 30-sarjan renkaat mahtuvat pyörimään. Lisähinnasta voi lisätä hiilikuitukoristeita etumaskiin sekä taakse alailmanohjaimeen eli diffuusoriin ja sisätiloihin. Menokyvyistä kielivät RS-logot eri puolilla autoa. Asiaan vihkiytyneille V8-moottorin käyntiääni kertoo, että voimaa on tarjolla. Äänimaailma vakuuttaa, varsinkin kun kaikki hevoset laukkaavat vapaana. Ensimmäisenä RS-mallina Audi RS 6:ssa on ilmajousitus. Se mahdollistaa tiukan urheilualustan ja mukavan perheauton yhdistelmän. Yleensä matalaprofiiliset renkaat ovat epämukavan kovat, etenkin jos jousitus on säädetty urheilullisen jäykäksi. Audissa ilmajousitus on alansa ehdotonta kärkeä: kompromissiton yhdistelmä suorituskykyä ja mukavuutta. Järisyttävä suorituskyky Ohjaamo on täynnään alumiinisia ja hiilikuituisia yksityiskohtia. Tilat ovat riittävät edessä ja takana. Myös tavaratila on erittäin kookas. Takaistuin on voimakkaasti muotoiltu ja parhaimmillaan kahdelle matkustajalle. Etuistuimet säätyvät sähköllä ja niiden tarjoama sivutuki on mainio. Vakiovarustelista on kattava. Järisyttävän hinnan vastineeksi saa paljon ominaisuuksia. RS 6 on hiljainen ja mukava. Comfort -asetus säätää jousituksen mukavuuspainotteiseksi. Moottorin ääni on läsnä, muttei häiritsevästi. Dynamic -ajoasetuksella tunnelma muuttuu. Vaihteisto vaihtaa ripeämmin, alusta ja ohjaus tiukentuvat. Perheauto muuttuu superautoksi. Kaasun painallus saa maiseman vaihtumaan vikkelästi. Lähes 2 000 kiloa painava farmari kulkee uskomattoman kovaa. Ohjaus, alusta ja tehokkaat jarrut ovat suorituskyvyn tasolla. Neliveto pitää Audin vakaasti tiellä. Vaihteisto toimii saumattomasti ja tuplaturbo-moottori paukahtaa äänekkäästi vaihtamisen merkiksi. Audi RS 6:n suorituskykyä arvioidessa superlatiivit ovat tarpeen, sillä ajoelämys on unohtumaton. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi RS 6 Avant Hinta alkaen 181 923 € Koeajetun auton hinta varusteineen 224 866 € Moottori 3 993 cm³ V8 -bensiini, kaksi turboahdinta, 8v.-automaattivaihteisto, neliveto Teho 412 kW (560 hv), 1 750-5 500 r/min Vääntö 700 Nm (1 750-5 500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750-5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 305 km/h Kulutus l/ 100 km 13,9 (kaup.) / 7,5 (maant.) / NEDC-kulutus 9,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 229 g/km Mitat pituus 4979 mm, leveys 1936 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2915 mm Tavaratila: 565 l Omamassa: 1935 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku