16.5.2016 Ajoneuvot Audi Quattro – Tie jolta ei ollut paluuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audille naurettiin, kun se esitteli nelivetoisen ralliauton. Hymy hyytyi, kun ensimmäisessä MM-rallissa Hannu Mikkola johti Quattrolla kuuden erikoiskokeen jälkeen 5 minuutin ja 54 sekunnin erolla seuraavaan. Audin insinööri Jörg Bensinger testasi armeijakäyttöön suunniteltua Volkswagen Iltis -maastoautoa vuonna 1977 ja huomasi, että liukkaalla alustalla nelivetoinen Iltis oli nopeampi kuin mikään muu auto. Riippumatta siitä kuinka tehokkaita vastustajat olivat. Siitä hän sai idean alkaa kehittää nelivetoista henkilöautoa. Bensinger ei vielä siinä vaiheessa aavistanut, että nelivetoinen Audi Quattro tulisi mullistamaan koko ralliautoilun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hannu Mikkola piirsi uudet suuntaviivat rallille Yleisölle Audi Quattro esiteltiin Geneven autonäyttelyssä 3.3.1980. Seuraavan vuoden alussa Audi debytoi Hannu Mikkolan ajamalla Quattrolla Monte Carlon MM-rallissa. Liukkaissa olosuhteissa muut olivat totaalisia vastaantulijoita Mikkolan paukuttaessa minuutin pohja-aikoja erikoiskokeilla. Lopulta Mikkola keskeytti kisan tekniseen vikaan yli kahdeksan minuutin johtoasemasta! Siitä alkoi Audin viiden vuoden kausi rallimaailman huipulla. MM-osakilpailuvoittoja saksalaismerkki keräsi 23 kappaletta, joista yhdeksän ajoi Hannu Mikkola. Muut voittoon ajaneet kuljettajat olivat saksalainen Walter Röhrl, ruotsalainen Stig Blomqvist sekä ranskalainen Michéle Mouton, josta tuli ensimmäinen MM-osakilpailun voittanut nainen. Kaikkiaan Mouton keräsi neljä ykköstilaa MM-ralleissa. Audi Quattrolla ajettiin rallia myös selkeästi katuautoa muistuttavana painoksena. Ensimmäisessä ralli-Quattrossa oli viisisylinterinen 2144-kuutioinen turbomoottori välijäähdyttimellä. Peruskonstruktio pysyi koko ajan samana, mutta tekniikka kehittyi ja alkuperäinen 300 hevosvoiman moottoritehokin tuplaantui viidessä vuodessa. Rallia ajettiin muillakin Audin nelivetoisilla malleilla. Suomessa muistetaan rallipoluilta mm. Petteri Lindströmin huimistelut Audi 200 Quattrolla sekä useat menestyksekkäät Audi 80 Quattrot. Hurjimpien versioiden aerodynaamiset kokeilut peittivät linjakkaan coupe-korin täysin. Ralleja 80-luvulla seuranneiden verkkokalvoilta tuskin koskaan häviää viimeisimpien Sport Quattro S1 E2-mallien pauke, pakoputkesta lyövät lieskat ja monta ämpärillistä ilmassa roiskuvaa soraa. Silloin ralleja mentiin katsomaan yön pimeyteen, jotta Audin pakoputkesta lyömät liekit näkyisivät paremmin. Kilpailu B-ryhmässä tasoittui, kun Peugeot tuli mukaan 205 T16 -mallillaan ja Lancia Delta S4:llä. Koko ajan kasvavat tehot ja lisääntyvä vauhti toivat mukanaan myös riskejä, jotka myöhemmin johtivat näiden superautojen kieltämiseen. Hiilikuitua ja 600 hevosvoimaa Sport Quattro S1:n viimeisimpien kehitysversioiden tehoksi ilmoitettiin 600 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä. Paikaltaan se kiihtyi satasen vauhtiin 3,1 sekunnissa. A2-Quattroon verrattuna akseliväliä oli lyhennetty 320 milliä ja koria oli kevennetty käyttämällä hiilikuitu- ja Kevlar-osia. Ripustusten tukivarsiakin sai alumiinista ja titaanista valmistettuina. Audi toi ralliautoihin massiiviset etuspoilerit ja takasiivet saadakseen downforcea. Vaihteistona kokeiltiin erilaisia DSG-vaihteiston esiasteiksi luokiteltavia ratkaisuja. Viimeisen B-ryhmäläisten MM-kauden Audi lopetti kesken sen jälkeen, kun Portugalin MM-rallissa paikallisen kuljettajan auto syöksyi katsojien sekaan aiheuttaen kolmen katsojan kuoleman ja 33 katsojan loukkaantumisen. Kun B-ryhmän autot kiellettiin rallissa vuoden 1986 lopussa, jatkoivat Audin yksityiskuljettajat kilpailemista MM-ralleissa A-ryhmän Audi Coupe Quattroilla. Kuvien Audi Quattrot olivat esillä Lahden Classic Motorshow -näyttelyssä toukokuussa 2016. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?