Audi Q3

1.4 TFSI S Tronic

Maasturimainen ulkonäkö ei tarkoita sitä, että lempeällä kauppakassilla kannattaisi karauttaa vaikeakulkuiseen maastoon. Hyvää: Ajettavuus, laatu. Huonoa: Hinta, matkustamon tilat varauksin.

Ajoneuvot | Koeajo | 25.3.2014

Audi uudisti Q3-malliston viime vuonna. Tekniikkapäivitysten ohella hinnasto koki positiivisia hienosäätöjä. Katumaasturin saa nyt hieman yli 35 000 eurolla, jos tyytyy etuvetoon.

Koeajetun etuvetoisen 1,4-litraiseen bensiinimoottoriin on yhdistetty kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteisto on isommasta bensiinimoottorista (2.0 TFSI) ja dieseleistä poiketen kuusiportainen. Isompien moottoreiden yhteydessä vaihteita on seitsemän.

Hintaeroa halvimpaan versioon, jossa on kuusiportainen manuaali, kertyy hiukan yli 2 500 euroa. Mutta mihin tarvitaan etuvetoista katumaasturia? Kysymys on perusteltu, sillä korkea auto tinkii ajo-ominaisuuksista ja polttoaineen kulutuksesta, jos verrataan vastaavaan henkilöautoon.

Ajettavuus kärsii korkeasta painopisteestä ja kulutus kasvaa kiitos korkeamman ilmanvastuksen. Audi Q3:n kohdalla molemmat seikat on melko taitavasti torjuttu.

Ajettavuus on hyvä, eikä korkeille autoille tyypillistä yliohjautuvuutta ole havaittavissa. Onnistunut alustageometria ja jousituksen hienosäätö häivyttävät hyvin korkeuden kielteiset vaikutukset.

Korkeudesta myös plussaa

Korkeuden plussiksi on laskettava vaivaton autoon kiipeäminen ja hyvä näkyvyys ulos. Pieni bensiinimoottori ja kuusiportainen S-Tronic vievät autoa riittävän tehokkaasti. Toki kiihdytyksissä lisävoimaa jää hivenen kaipaamaan ja bensiinin kulutus ryöstäytyy helposti, kun suorituskykyä pitää houkutella yläkierroksilta.

Koeajossa keskikulutus asettui 7,1 litran vaiheille. Runsas kaupunkiajo ja kylmäkäynnistykset toki vaikuttivat kulutusta nostavasti. Luvattu keskikulutus 6,2 litraa sadalla kilometrillä on kohtuulukema. Moottorin sammutustoiminto leikkaa kulutusta muun muassa ruuhkaliikenteessä.

Vaihteistossa ilmenee kaksoiskytkinvaihteistoille tyypillinen nykiminen. Liikkeelle lähdettäessä viive voi saattaa etupyörät ruopimaan. Liikkeelle päästyä vaihteisto hoitaa tehtävänsä melko säntillisesti.

Jäisillä sivuteillä korkeaa autoa on ajettava kieli keskellä suuta. Toisaalta se, että etupää ilmoittaa liukkaudesta ensin, on hyvä asia. Monessa maasturityyppisessä autossa etupyörät pureutuvat tiehen liiankin hanakasti, jolloin peräpää lähtee luisuun.

Varustelu edustaa huippulaatua

Sisätiloiltaan Q3 ei ole mikään tilaihme. Takaistuimilla ei ole tilaa aivan valtavasti ja matalan istuinkorkeuden johdosta reisituki jää aavistuksen vaatimattomaksi. Polvi- ja varvastilaa on onnistuttu muotoilun avulla kasvattamaan.

Varustelu ja viimeistely ovat tuttua Audi-laatua. Sisämateriaalit tuntuvat ja tuoksuvat laadukkailta. Visuaalinen ilme on arvokas. Koeajoautoon on lisätty Business II -varustepaketti, johon sisältyy jo melkoinen määrä mukavuutta lisääviä herkkuja.

Kojelaudan keskelle sijoitettu yleisnäyttö kertoo selkein symbolein autoon ja audiojärjestelmään liittyvät asiat. Pikku miinus on se, ettei informaatiota ole saatavana suomenkielisenä. Isokokoinen nuppi kojelaudan alaosassa ohjaa näytössä nähtäviä toimintoja. Kytkin on helppokäyttöinen, eikä pienen harjoittelun jälkeen kaipaa lainkaan huomiota.

Keskustelu

automerkiltä: Audi