Audi A6

Avant 2.0 TDI 100 kW multitronic

Ajotarpeet ratkaisevat, millä moottorilla iso farkku liikahtaa. Audi A6 Avant on tilava ja tyylikäs farmari, jonka voimanlähde kannattaa valita tarkasti. Hyvää: ajotuntuma, vaihteisto, viimeistely, varustelu, tilat. Huonoa: moottorin kyvyt ajoittain, arkikulutus, hinta

Ajoneuvot | Koeajo | 13.1.2014

Audi A6:n farmarin keulille on tullut tarjolle aiempaa pienempi moottori. Kaksilitrainen dieselmoottori on sinänsä sitkas ja mukava tuttavuus, mutta jättää koeajossa silti kaksijakoisen vaikutelman. Voimanlähde on kuin unelmien vävykokelas: käytökseltään säyseä ja ennakoitava sekä miellyttävä-ääninen. Voimiltaan kokelas on vain keskinkertainen.

Kookas liikuteltava

Nöyrästi vääntävä moottori on istutettu varsin kookkaan ja painavan auton kuoriin. Tehoa on 136 hevosvoiman ja sitkeyttä 350 newtonmetrin verran.

Se riittää valtaosaan ajotarpeista, muttei kaikkiin tilanteisiin. Moottorin kyvyt riittävät ongelmitta perusajoon kaupungissa, taajamassa ja moottoritiellä, mutta ripeät ohitukset tai tyystin vaivaton matka-ajo jää haaveeksi – etenkään kuormattuna.

Jos matkustamo on miehitetty viimeistä istuinsijaa myöten ja tilava takakontti on täynnään perheloman varustetarpeita, katoaa matkanteosta ilo. Eikä nyt puhuta takapenkin kitisevästä jälkikasvusta tai muutoin ankeasta reissutunnelmasta. Kuormattuna moottori on kookkaaseen autoon hieman alitehoinen.

Tarkkaa harkintaa

Aakuutoseensa moottoria valitsevan kannattaa harkita kaksi kertaa, mikä on autoilun päätarve. Jos vaativin kuviteltavissa oleva reissutarve on käydä kaksin Kirkkonummen Sarfvikin viheriöillä, on kaksilitrainen käypäinen valinta.

Turhia kiihdyttelemättä ajava kiittelee myös moottorin taloudellisuutta, sillä luvattu keskikulutus on maltillista luokkaa: 5,1 litraa satasella. Siihen tosin voi olla työlästä yltää. Koeajossa kulutus kipusi yli seitsemän litran.

Mainio vaihteisto

Käyttömukavuutta lisää mainio vaihteisto. Portaaton multitronic suo käskijänsä käyttöön kolme erilaista ajotapaa. D-asetuksella vaihtohetket ovat jouhevia, eikä voimansiirrossa ole katkoja. Sporttisella S-asetuksella kuljettajalla on käytössä kahdeksan kiinteää välityssuhdetta automaattivalinnalla. Manuaalina ajettaessa kuljettaja valitsee itse kahdeksasta sopivimman.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Audi