Audi A4 allroad – korotettuna parempi?

2.0 TFSI quattro ultra S tronic

Korotettu Audi A4 allroad on parhaimmillaan hiekkateillä ja maanteillä. Hyvää: etenemiskyky, viimeistely. Huonoa: lisähinta perus-Audiin verrattuna.

Ajoneuvot | Koeajo | 9.4.2016

Uusi Audi A4 allroad on järkivalinta kaikille heille, joilla on riittävän paksu lompakko ja esimerkiksi harrastukset tai erämökin sijainti edellyttävät seikkailua asvalttiväylien ulkopuolella. Etenemiskykyä tarjoaa nelivedon lisäksi maavara, jota on tavalliseen farmari-Audiin verrattuna 34 milliä enemmän.

A4-allroad-024

Vetokyky on noussut 2 100 kiloon. Ja jos ruksaa lisävarusteeksi 1 752–1 846 euroa maksavan sähköisen vetokoukun, saa sen mukana avustimen, joka auttaa peruuttamaan perävaunua ongelmitta.

Osaa puhuttelee tavis-Audia näyttävämpi ulkomuoto. Rouheamman ja särmikkäämmän ilmeen luovat pyöräkoteloiden muovilevikkeet sekä muhkeammat etu- ja takapuskurit.

A4-allroad-021

Mallisto tiivistyy

Allroad täydentää A4-malliston, jottei merkkiuskollisten tarvitsisi kaihoilla vieraiden perään. Erityisen tiukan vastuksen tarjoavat saksalaismerkit Volkswagen, BMW ja Mercedes-Benz.

Allroad on ajettavuudeltaan hyvä ja viimeistelty auto. Sen saa räätälöityä mukavuus- ja turvavarusteilla yhtä hyvin kuin perus-A4:nkin – jos lompakko kestää.

Huono valinta ei olisi mukautuva vakionopeussäädin ja ruuhka-avustin, Ne tuovat arkiajoon vaivattomuutta huolehtimalla liikkeellelähdöistä ja jarruttamisesta. Järjestelmä tukee ohjaamista 65 km/h nopeuteen saakka. Avustimet ovat osa Tour-teknologiapakettia, joka maksaa 2 590–2 729 euroa ja edellyttävät myös navigointijärjestelmää, ja se taas maksaa…

A4-allroad-009

Kun tie päättyy

Allroad on aina nelivetoinen. Moottorista riippuen vaihteistona on kuusivaihteisen manuaali, seitsenvaihteinen S tronic -automaatti tai kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaatti, ensimmäistä kertaa A4 allroadissa.

Audin automaateissa alemmat vaihteet on välitetty tiheämmiksi, joka luo urheilullista tuntumaa. Ylimmät vaihteet on välitetty harvoiksi, joka pitää kierrokset mahdollisimman alhaisina myös moottoritievauhdissa. Tämä edesauttaa taloudellisuutta.

Siinä missä perus-Audi suo kuljettajan valittavaksi comfort, auto, dynamic, efficiency ja individual -ajoasetukset, on allroadissa myös offroad-asetus, joka hieman säätää moottoria ja vaihteistoa, ohjausta sekä mukautuvaa iskunvaimennusta (lisävarusteinen) kevyttä maastoajoa ajatellen. Automaattisesti säätyvä iskunvaimennus perustuu tunnistimiin, jotka tarkkailevat pyörien liikettä sekä pitkittäistä ja poikittaista kiihtyvyyttä.

A4-allroad-067

Askeesia ja digitaalisuutta

Sisällä ilme on tuttua ja taattua Audia: vallitsevana ovat askeettisen pelkistetyt linjat, vakuuttavat materiaalit ja hyvä viimeistely.

Alkujaan Audi TT -urheiluautossa esitelty virtuaalimittaristo on selkeä ja näkymiltään räätälöitävissä. Sen valitsisin lisävarustelistalta (hinta navigointipaketin osana 3 153–3 322 euroa). Digitaalinen 12,3 tuumainen yhdistelmämittaristo korvaa mekaaniset mittarit.

A4-allroad-055

Uudistunut moottori

Uudistunut 252 hevosvoiman kaksilitrainen bensiinimoottori on enemmän kuin riittävän väkevä liikuttamaan Audia. Tällä voimanlähteellä keskikulutus on 6,4 litraa sadalla kilometrillä.

Autoa on vaivaton käskeä eri nopeuksilla, eikä vaihtohetkiä juuri havaitse kaksoiskytkinvaihteiston ajoittaista aprikointia lukuun ottamatta.

A4-allroad-051

Keulille voi valita myös kuusisylinterisen kolmilitraisen dieselmoottorin, joista väkevämmässä on 272 hevosvoimaa. Luvattu keskikulutus on maltillinen 5,3 litraa sadalla kilometrillä.

Vapaiden nopeuksien moottoritieosuuksilla väljässä liikennevirrassa tuli koeteltua, että veekuutonen liikuttaa autoa reippaasti. Täsmällinen ohjaus ja hyvä tienpinta pitivät auton vaivatta halutulla ajolinjalla, vaikka vauhti kipusi reilusti yli 200 kilometrin tuntinopeuden.

A4-allroad-006

Kesäksi Suomeen

Audi esitteli A4 allroad quattron ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä keväällä 2009. Kasvoja kohotettiin ja moottoreita uudistettiin vuonna 2011, ja nyt on toisen sukupolven vuoro.

Saksassa nyt koeajettu bensiinimalli (2.0 TFSI 185 kW quattro S tronic Business) saapuu Suomeen heinäkuulla. Vakiovarusteisena se maksaa 60 996 euroa.

A4-allroad-044

Vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa led-ajovalot, seitsentuumainen värinäyttö, vakionopeussäädin nopeusrajoittimella, pysäköintitutkat ja -kamera edessä ja takana, urheiluistuimet edessä sekä sähkötoiminen takaluukku.

Suomessa suosituimmaksi dieselversioksi noussee kaksilitrainen 190 hevosvoiman malli, jonka hintalapussa lukee 53 898 euroa.

Suomessa tulee tarjolle jo kesäkuussa hinnaston tyyrein eli 69 983 euron Business 3.0 TDI 200 kW quattro tiptronic.

A4-allroad-036

Takapyöriä lepuutellen

Audi muokkaa quattro-nelivetoa ennakoivaksi. Taustalla ovat paineet kuristaa kulutusta.

Audin quattro-nelivedon se jokin on jatkuvatoimisuus – on ollut jo yli kolme vuosikymmentä. Suomessakin suosittuja Audi quattroja on valmistettu 36 vuoden aikana noin seitsemän miljoonaa.

Valmistaja ottaa nyt kulutuksellisesti perustellun, mutta myös uhkarohkean askeleen uudella quattro ultra -teknologialla. Se tarkoittaa hyvästejä keskitasauspyörästölle ja jatkuvalle nelipyörävedolle. Neliveto muuttuu ennakoivaksi kuten viimeisten sukupolvien Haldex-nelivedot.

Uusi quattro ultra on suunniteltu pitkittäismoottorisiin Audi-malleihin. Poikittaismoottoristen mallien (A1, A3, TT, Q3) quattro on aina ollut luonteeltaan avustava.

Vihreä väri osoittaa nelivetojärjestelmän osat, joiden pyöriminen voidaan pysäyttää.

Vihreä väri osoittaa nelivetojärjestelmän osat, joiden pyöriminen voidaan pysäyttää.

Kulutusta kuriin

Merkittävin hyöty on kohentuva taloudellisuus ja vähentyvät päästöt. Kun nelivetoa ei tarvita, esimerkiksi suoralla kuivalla moottoritiellä, ei voima enää välity takapyörille. Se laskee kulutusta.

Perinteiseen nelivetoon verrattuna polttoaineensäästö on valmistajan testeissä arkiliikenteessä ollut keskimäärin 0,3 l/100 km.

Audi toppuuttelee epäilijöitä, että neliveto kyllä tulee tarvittaessa ripeästi apuun.

– Nelivedon äly ja säätökyvyt perustuvat alati ajon aikan toimiviin antureihin, jotka keräävät jatkuvasti tietoa pitkittäis- ja sivuttaiskiihtyvyyksistä, pidosta, ajoasetuksista, moottorin kieroksista ja muusta toiminnasta sekä kaasupolkimen asennosta, tekninen projektijohtaja Markus Schreiber kertoo.

Ensimmäisenä uusi ultra-ratkaisu on ajettavissa Suomessa heinäkuun ja A4 allroad quattro 2.0 TFSI -mallin tullen.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Audi