3.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 1.4 TFSI – Ostaisitko laatuauton pikkumoottorilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittääkö Audi A4 -premiumsedaniin pikkumoottori? Hyvää: ajettavuus, kuskin paikka, taloudellisuus, viimeistely. Huonoa: neliveto vain isoihin moottoreihin. Viime vuonna esiteltyä uutta Audi A4:ää on kehuttu Moottorissakin jo useaan otteeseen. Järkevä tilankäyttö ja taloudellisuus yhdistyvät ihastuttavalla tavalla dynaamiseen ajettavuuteen ja laadukkaaseen viimeistelyyn. Näin talvella tuntuma tiehen säilyy luotettavana niin ohjauksen, jarrujen kuin vetopidon osaltakin. Muuttuuko mieli, jos nokalle vaihtaa pienemmän 1,4-litraisen bensiinimoottorin? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanha tuttu Vaikka 1.4 TFSI on A4:ssä uusi tuttavuus, se on kuitenkin entuudestaan tuttu useista Volkswagen-konsernin malleista. Sen kylkeen on ruuvattu erilaisia ahtimia ja tehoversioita on ollut useita. Audiin on valittu 150-hevosvoimainen yhdellä turboahtimella, volkkareissa käytössä ollut sylinterienlepuutusjärjestelmä on jätetty pois. Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, hintaeroa noin kaksi tuhatta. Keveys valttina Vertailussa edeltäjäsukupolven 1,8 TFSI-moottoriin portaattomalla CVT-vaihteistolla uutuus pärjää hyvin, vaikka tehoa on vähemmän ja varsinkin vääntömomentti on laskenut 20 prosenttia. Kaksoiskytkinvaihteisto pelaa hyvin yhteen pikkumoottorin kanssa, mutta suurin ansio kuuluu yli sata kiloa pudonneelle omapainolle. Keveys ilahduttaa myös innokkaana kääntyvyytenä mutkatiellä. Kiihtyvyysarvossa uutuus jää vain pari kymmenystä, ero huippunopeudessa merkitsee vain Saksassa. Moottorin koon pienennyksen idean luulisi näkyvän kulutuksessa, siksi puolen litran pudotus tuntuu pettymykseltä. Joka tapauksessa kuutosella alkavat keskikulutuslukemat ovat tämänkokoiselle bensiiniautolle kiitettäviä. Tiukka kilpailu Pahimpiin kilpailijoihin verrattuna Audin moottori on pienempi kuin BMW 318i:n kolmisylinterinen 1,5-litrainen tai Mercedes-Benzin C180:n 1,6-litrainen, mutta sekä suorituskyvyssä, päästöissä että hinnoittelussa kolmikko on hyvin tasapäinen. Niin tehtaalla kuin maahantuojan hinnoittelupalavereissakin kilpailijoita tutkitaan tarkasti. Joten ei olekaan yllätys, että kaikkien hinnoittelussa hintaportaat moottorien suurentuessa ovat ongelmallisen maltillisia. Audin tapauksessa samoin varustettu 190-hevosvoimainen 2.0 TFSI on vain kaksituhatta euroa kalliimpi. Pikkumoottorinen A4 on mainio auto, mutta kaksilitrainen paremmalla suorituskyvyllä ja samalla normikulutuslukemalla jättää sen helposti varjoonsa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A4 1.4 TFSI S tronic Business Edition Hinta alkaen 38 738 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4730 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2520 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?