27.9.2016

Koeajo: ärhäkämpi sisar – Hyundai i20 Active

Hyundai i20 Active

Rouheampi ulkomuoto erottaa Hyundai i20 Active -crossoverin sisarmallistaan. Pirteä kolmisylinterinen ryydittää menoa myös äänillään. Hyvää: pirteä moottori, muotoilu, takuu. Huonoa: pintakova jousitus, etuistuimen säätö, takakontti.

Uusi Hyundai i20 Active on tekniikaltaan lähes identtinen sisarmallin i20:n kanssa. Erot ovat ulkonäössä, sisäratkaisuissa ja alustassa. Hyundai i20 Active on suunnattu nuorekkaalle ostajakunnalle, joka arvostaa erottuvaa ja särmikästä ulkonäköä.

Hyundai i20 Active

Uusi etusäleikkö tekee keulailmeestä sopivalla tavalla äkäisen ja menohaluja uhkuvan. Crossoverin rouheaa ilmettä luovat uusiksi muotoillut puskurit, puskureiden alleajosuojat ja rengaskoteloiden mustat kehykset.

Hyundai i20 Active

Active on viisiovista i20-sisarmalliaan 20 millimetriä korkeampi. Korotus on toteutettu jousituksen säädöillä.

Hyundai i20 Active

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hauskat saundit

Kolmisylinterisen turbomoottorin saundi on hauska ja lupauksia herättävä. Ärhäkkä äänivaikutelma ei tule aivan lunastetuksi. Vääntöä on mukavasti tarjolla alakierroksilla.

Kun moottoritien avauduttua hakee vaihdetta alempaa ja ojentaa oikean nilkan suoraksi, osoittautuu auto pirteäksi kulkijaksi, vaikkei sataheppaisena olekaan mikään tykki.

Hyundai i20 Active

Pintakovaa menoa

Jousitus on pintakova. Auto toki selvittää ja kuolettaa isommat töyssyt ja pysäköintialueiden kynnykset ongelmitta, mutta siltojen poikittaissaumat nypyttävät menoa.

Hyundai i20 Active

Ohjaus reagoi nopeasti, joten ajamisesta tulee totutteluvaiheessa rauhatonta. Ohjaustuntuma ylipäätään on kevyt, ja saa toivomaan lisää tunnokkuutta, joka kertoisi mitä renkaiden alla kulloinkin tapahtuu.

Äänieristys on riittävä, ja rengasmelu kantaa sisälle vasta vauhdin kasvaessa.

Hyundai i20 Active

Ketterä kaupunkikulkija

Kojelauta on hauskasti muotoiltu ja pirteän oranssi tehosteväri säväyttää. Ilme on muovinen, mutta tyylikäs.

Hyundai i20 Active

Näyttö keskellä kojelautaa on armottoman pieni. Maahantuoja päätti varustella Suomeen tulevat i20 Stylet kookkaan näytön tuovan navi-paketin sijasta lataavalla älypuhelintelineellä. Telineen hinta on noin 100 euroa ja siihen on mahdollista vaihtaa joko micro-usb tai Applen lightning-liitin.

Hyundain mainio ja ketterä kaupunkikulkija sopii pienperheille, muttei yllä kuljetuskykyjensä puolesta sen enempään: kontissa on litroja 326.

Etuistuimet ovat perushyvät, joskin selkänojan kaltevuuden vipusäätö on turhan harvahampainen. Ajoasennon saa säädettyä monipuolisesti.

Hyundai i20 Active

Takana on väljät ja mukavat istumatilat, keskikotelo on matala ja polville on hyvin tilaa.

Hyundai i20 Active

Koeajoauton Luxury Pack -varustelu (898 euroa) tuo mukanaan peruustuskameran, kromatut ovenkahvat sekä avaimettoman lukituksen ja käynnistyksen. Valttina Hyundailla on myös pitkä takuu.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI ISG Style

Hinta alkaen

22 490 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

24 455 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

73,6 kW (100 hv), 4500 r/min

Vääntö

172 Nm (1500–4000 r/min)

Vääntö

172 Nm (1500–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,9 s

Huippunopeus

176 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

110 g/km

Mitat

pituus 4065 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1529 mm, akseliväli 2570 mm

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

5 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat