16.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Giulietta – kevyt meikki riittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Giulietta ihastuttaa, muttei kaikkia. Hyvää: Ajettavuus, vaihteiston toiminta. Huonoa: Ajoasennon mittasuhteet, sisustuksen muovisuus. Alkukesäinen mutkatie kaartelee kutsuvasti. Laskeva aurinko heijastuu seksikkään punaiseen konepeltiin, jonka alta kuuluu vaimeaa murinaa. Sydän sykkii muutaman ylimääräisen lyönnin. Keskikonsolin DNA-katkaisimesta kiivain ajoasetus päälle. Ohjaus terävöityy, ja murina vielä vähän kovenee. Kääntö kurviin, ja mieleen muistuu, miltä se tuntuikaan. Aito italialainen auto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaunis kasvojenkohennus Syy, miksi alla on jälleen kerran Alfa Romeo Giulietta, on se, että malli koki viime keväänä päivityksen – vaikka sitä ei juuri päällepäin huomaa. Normaalisti tällaisissa kesken mallikaaren tapahtuvissa uudistuksissa keula muotoillaan uusiksi, mutta nyt se olisi ollut lähes pyhäinhäväistys. Juuri tämä rohkea perinneilme on ollut muuten vähän pullanpyöreän Giuliettan kaikkein sykähdyttävin muotoiluyksityiskohta. Keino, jolla auto on erottunut massasta kuin piikkikorkokenkä gore-tex-jalkineista. Giuliettan kevätmeikki oli siis nopeasti laadittu. Uusi rajaus valoihin, kolmiomaskin vaakarimat hunajakennoksi ja vähän mustaa mascaraa puskurin alaosan ilmanottoaukkojen ympärille – siinä se. Ja tietenkin sopivasti uusia asusteita, eli logojen fontit vaihtoon. Aika hyvin yli kuusivuotiaaksi autoksi. Kauniit kasvot eivät ehostusta tarvitse. Puu: ei vieläkään muodissa Sisustuksessakaan ei ole tapahtunut käytännöllisesti katsoen mitään. Ylivoimaisesti näkyvin, ja myös uskaliain, muutos on ratissa kiiltelevä Alfa Romeon logo, jonka perinteelliset värit on vaihdettu musta-hopea-kuosiin. Uskaltaisiko BMW tehdä näin? Sama muovinen tunnelma, samat putkimittarit Giri-, Acqua- ja Benzina-teksteineen, sama pikkuruinen keskinäyttö – ja sama kookas ohjauspyörän keskiö. Si si, kyllä siinä saattavat toistua maskin muodot, mutta eikö 156-mallin hoikka (puu)ratti olisi voinut tehdä paluun? Isompaa malliuudistusta odottaisi myös ajoasentoon. Tähän lestiin voi asettautua vaikka silmät kiinni, eikä valmistusmaasta jää epäselvyyttä: jalat koukussa ja kädet suorina. Siitä selviää osittain säätämällä selkänojan liian pystyyn. Onpahan tunnelma sporttinen. Arkitemperamenttia Ajamisen hyvät puolet ovat tallella – eikä alle välttämättä tarvita sitä mutkatietä. Giulietta nimittäin peittoaa tuiki tavallisessa arkiajossa monet käyttökelpoisiksi mielletyt perusperheautot mennen tullen. Uskokaa tai älkää. Kaupungissa viehättää eniten kaksoiskytkinvaihteisto, joka – toisin kuin vaikkapa VW-konsernin vastaavat viritelmät – käyttää pienen bensaturbomoottorin alavääntöä oivallisesti hyväkseen vaihtamalla harvoin, ja kun sitten vaihtaa, tekee sen ilman nykäyksiä. Maantiellä puolestaan ihastuttaa ohjaus, joka suorastaan lukittuu keskiasentoonsa. Giulietta tietää itse, miten mennään rauhallisesti suoraan, mutta on koko ajan valmis räiskyviin suunnanvaihdoksiin. Ja jos niitä ei harrasta, tätä autoa ei kannata edes harkita. Mutta jos harrastaa, kovin moni muu ei kelpaa. Mitä sitten, jos sporttialusta ja -renkaat nypyttävät, tai kova istuin painaa takamusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jos saa, pitää myös antaa Kyllä, maailma on täynnä valmiimpia autoja kuin Giulietta. Kyllä, se vaatii edelleen totuttelua. Ja kyllä, volkswagengolfeihin ja opelastroihin tottuneet kiertävät sen varmasti kaukaa – se on huumaavan kaunis, mutta sitä ei uskalla lähestyä. Mutta juuri siksi se on niin rakastettava. Ei se muuten olisi italialainen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170 hv TCT Distinctive Hinta alkaen 30 506 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm179;, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4351 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2634 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta