19.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: ajettavaksi tehty – BMW 320dA Gran Turismo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi BMW 320dA jakaa muotojensa puolesta mieliä, mutta ajettavuudessa ei ole hammasteltavaa. Hyvää: moottori, vaihteisto, ajettavuus, viimeistely. Huonoa: etuistuimen säätö, näkyvyys taakse. BMW 320dA Gran Turismo on auto, jonka on vakaa ja varma tuttavuus. Koeajettu baijerilainen on suuntavakaa ja ajokäytökseltään yllätyksetön. Ajokokemuksen kruunaa hyvä ohjaustuntuma, joka ei juuri jätä toivomisen varaa. Samaa voi sanoa täsmällisesti toimivasta automaattivaihteistosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rivakkaa vääntöä Vääntävä ja väkevä dieselmoottori tekee ajamisesta vaivatonta ja ohituksista helppoja. Auto on automaattivaihteiseksi ja dieseliksi yllättävänkin rivakka liikkeellelähtijä seisaaltaan. Tehoa voimanlähteessä on 190 hevosvoimaa ja vääntöä 400 newtonmetrin verran. Moottori – ja auto ylipäätään – on erinomaisesti äänieristetty, joten eteneminen niin kaupunkiruuhkissa kuin maantielläkin on mukavaa. Tieurissa esiintyy ajoittaista taipumusta vetelyyn, mutta siihen tottuu. Keskimääräinen kulutus sekalaisessa arkiajossa ei pysy luvatussa (4,5 l/100 km). Kaupunki-, taajama- ja maantieajosta koostuvan koeajon aikana keskikulutus huitelee lähes kuudessa litrassa. Ajoasento löytyy Ohjauspyörä säätyy monipuolisesti ja riittävästi, joten ajoasennon löytymisessä ei ole vaikeuksia. Jämäkkä sivutuki istuinosassa ja selkänojassa sekä säädettävä reisituki on plussaa, mutta heiveröisellä muovivivulla ratkaistu selkänojan kaltevuussäätö kummastuttaa tämän hinta- ja laatuluokan autossa. Pyörökytkin olisi tarkempitoiminen ratkaisu. Hyvä baijerin väki, idean saa ottaa käyttöön ihan vapaasti! Jos takana joutuu istumaan pitkää matkaa, voi paikat puutua. Istuin on matalalla, polvet nousevat ylös, eikä reisitukea juuri ole. Tilaa takana on riittävästi kahdelle aikuiselle. Korkea keskikotelo syö jalkatilaa, mutta polvilla on väljät oltavat. Pyörökytkimen ympärille Käyttöjärjestelmän keskiössä on pyörökytkin, joka on erittäin täsmällisesti toimiva ja vaivaton. BMW:n pyörökytkimen ympärille kietoutuva käyttöjärjestelmä on vuosikausien tuotekehittelyn tulosta. Onneksi sen juuressa on nykyisin back-kytkin, jolla valikkojen syövereihin sukeltanut käyttäjä löytää takaisin. Paluunappulaa ei aikoinaan löytynyt ensimmäisen sukupolven iDrive-pyörökytkimestä. Kuljettajan valtakunnassa on muutoinkin kaikki kunnossa ja käsillä. Viimeistelyn taso on totutun korkealla tasolla. Koeajettu auto on kaikkinaisen laatuvaikutelmansa puolesta yhtä auton hintatason kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muotojensa vanki Erottuva muotoilu jakaa mieliä – joidenkin silmin GT-korinen on sutjakka ja kaunis, toisten mielestä takaa katsottuna kolhoksi veistetty. Niin tai näin, Gran Turismo -korilla on varmasti ottajansa. Näkyvyys ulos on kunnossa muutoin paitsi takaviistoon. Gran Turismon umpinaiset muodot vievät näkyvyyden ja myös hankaloittavat auton ulottuvuuksien arvioimista peruutettaessa. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta varsin matala. Ja jos haluaa hammastella, niin sähkötoiminen luukku saisi aueta vähän ripeämmin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 320dA xDrive Gran Turismo Koeajetun auton hinta varusteineen 53 904 € Ajoneuvovero 58 821 €/ v Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4824 mm, leveys 1828 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2920 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku