19.10.2016 Ajoneuvot 90 tonnia muovailuvahaa: Fordin muotoiluosaston vuosiaskartelut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automuotoilussa parasta kolmedeetä saa edelleen veistämällä täysikokoisen mallin muotoilusavesta. Autojen suunnittelussa jännittävin asia on muotoilusavi ja siitä veistetyt, hiotut ja muovatut täysikokoiset automallit. Vaikka tietokoneavusteinen suunnittelu sekä kolmiulotteiset skannaamis- ja tulostamistekniikat ovat siirtäneet muotoilutyötä pois pienoismallien ja täysikokoisten savimallien luota, käsityö ja fyysinen malli puolustavat paikkaansa edelleen. – Uudet teknologiat vaikuttavat meihin jatkuvasti, mutta kun haluamme tarkastella fyysisiä ominaisuuksia aikaisin suunnitteluprosessissa, palaamme saveen. Saven avulla voimme tehdä välittömiä arvioita ja antaa palautetta yhteishengessä, vielä kun malli on kesken, linjaa Fordin muotoilujohtaja Lloyd VandenBrink Fordin kuorma-autostudiolta Michiganin Dearbornista. Tietokonemallit ja pienoismallit ovat helpottaneet työtaakkaa, mutta täysikokoinen savimalli paljastaa usein ongelmia, joita pienennöksissä ei tule ajatelleeksi. Fordin mukaan esimerkiksi vyötärölinjan syvyysongelmat tai konepellin tehopullistukset ovat tällaisia seikkoja. Niinpä yhtiön suunnitteluprosessi alkaakin usein tietokoneella, jolla tehdyn suunnitelman mukaan luodaan savimalli jyrsimällä, valmiin mallin päätyessä 3D-skannattuna takaisin tietokoneelle. – Tietokoneet ovat enemmän yhden hengen workflowhun sopivia, savimallien ollessa enemmän yhteistyöhön sopivia. Ryhmäkeskustelu on hyvä työkalu konsensusta ja yhteispeliä haettaessa, ja savimalli toimii samalla tavalla muotoilussa. Kaikki voivat nähdä ja tutkia mahdollisuuksia yhdessä, joten on suurempi todennäköisyys luoda upea muoto, VandenBrink vertailee. Aivan tyhjästä täysikokoinen savimalli ei kuitenkaan synny. Esimerkiksi valmiin Raptor-avolavan savimalli painoi noin 878 kilogrammaa. Vielä suurempi oli siihen tarvittu työmäärä: neljän vuoden aikana muotoiluun käytettiin yhteensä 20 000 tuntia. Kokonaisuutena Fordilla kuluu vuodessa noin 90 tonnia muotoilusavea, mutta erikoisesta materiaalista kierrätetään vain osa. Viime vuosina savesta on kierrätetty noin 2,3 tonnia vuodessa. Vaikeaksi kierrättämisen tekee se, että esimerkiksi jyrsinnästä syntyvät hukkalastut täytyy kerätä suoraan keräysastiaan kierrätystä varten, sillä yksittäinenkin hiekanjyvä voi sotkea prosessin. Yhtiö onkin kehittänyt eteenpäin koneita, joilla nimenomaan Fordin käyttämä muotoilusavilaatu voidaan pilkkoa, puristaa ja lämmittää uudelleen käyttökelpoiseksi. Viiden vuoden aikana amerikkalaisvalmistaja on ponnisteluillaan saanut pidettyä yli 9 tonnia savea pois kaatopaikoilta. Ehkä suurin harha liittyy kuitenkin nimitykseen: autoteollisuudessa käytettävä muotoilusavi ei sisällä yhtään savea. Kyseessä on sekoitus vahoja ja täyteaineella varustettua öljyä. Keraamisesta savesta poiketen se ei siis sisällä myöskään vettä. Lähde ja kuvat: Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku