17.8.2016 Ajoneuvot 50 vuotta miljoona-Volvoja – onnea Volvo 144! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Klassinen Volvo 144 täyttää tänään 50 vuotta. Samalla autosta tuli ruotsalaisvalmistajan ensimmäinen miljoonakerhoon yltänyt malli. 50 vuotta sitten Volvolla oli erikoinen ongelma. Salassa kehitetty vallankumouksellinen Volvo 144 piti paljastaa Göteborgin keskustassa autotoimittajille, mutta samalla kun esittelytilaisuutta valmisteltiin nostamalla esituotantomalleja suurissa puulaatikoissa kävi ilmi, että kaupunki etsi murhaajaa. Göteborgin poliisi oli saanut vihjeen, että kaksi poliisia tappanut henkilö olisi paennut elokuvateatteriin, joka evakuoitiin aivan Volvon lehdistövalmistelujen keskellä. Auto esiteltiin myös Oslossa, Kööpenhaminassa ja Helsingissä. Kaksiovinen Volvo 142. Volvo 144:n kehityksen taustalla oli ajatus jatkaa PV 544:n ja Amazonin jalanjäljillä. Hinta, paino ja akseliväli tuli säilyttää edeltävistä malleista, mutta ajoneuvon tuli olla suurempi ja se suunniteltiin alusta saakka sopivaksi erilaisia koriversioita varten. Projekti kulki koodinimellä P660 mutta maailmalle 144 esitteli Volvon uuden nimeämiskäytännön: auton mallisarja, sylinterien määrä ja ovien määrä. Ulkoisesti 144 jatkoi myös Amazonin jäljillä, kiitos molempien mallien pääsuunnittelijana toimineen Jan Wilsgaardin. 140-sarja heijastelikin hyvin 1960-luvun ideaaleja, muotoilun antaessa tietä toiminnallisuudelle. Avarat sisätilat ja suuret ikkunat yhdistyivät helposti Skandinaavisiin puhtaisiin linjoihin. Farmarimalli Volvo 145. Sarjatuotantoon 144 pääsi jo kaksi päivää esittelyn jälkeen, 19. elokuuta 1966. Vuonna 1967 mallisto laajeni kaksiovisella 142:lla ja 1968 saapui farmarimalli 145. Sukua oli myös 164, joka jakoi monia komponentteja 144:n kanssa, mutta luotti kuusisylinteriseen B30-rivimoottoriin ja 10 senttiä pidempään akseliväliin. Vuonna 1970 oli aika Volvo 145 Expressille, jossa farmarimalin kattoa oli korotettu entisestään B-pilarista taaksepäin. Volvolle tyypillisesti 140-sarja edisti myös ajoneuvojen turvallisuutta monin tavoin. Kori oli erittäin jäykkä vääntymistä vastaan, törmäysalueiden ja tukikehikon turvatessa onnettomuuden sattuessa. Kaksipiirinen jarrujärjestelmä luotti levyjarruihin niin etu- kuin taka-akselilla ja tarjosi erikoisen rakenteensa ansiosta luotettavaa pysäytysvoimaa jopa toisen jarrupiirin vikatilanteessa. Lisäksi jarruissa olivat erilliset rajoitinventtiilit, jotka pyrkivät estämään jarrujen lukkiutumista. Myös ohjauspylvään ja kojelaudan turvallisuuteen törmäystilanteessa kiinnitettiin huomiota. Myöhemmin 140-sarja sai jopa pääntuet, kelautuvat turvavyöt ja turvavyömuistuttimet. Moottoreina Volvon klassikossa nähtiin 1,8-litrainen nelisylinterinen B18-bensiinimoottori, joka oli tuttu jo Amazonista. Tehoa moottorista saatiin 75 hevosvoimaa tai 96 hevosvoimaa, mikäli varustelistalta valittiin tuplakaasarit. Myöhemmin saapui 2,0-litrainen B20, jonka sai jopa 100 hevosvoiman tehoisena. 1971 tarjolle saapuivat elektronisesti ohjatulla ruiskutuksella varustetut versiot, joissa tehoa oli jopa 120 hevosvoimaa. Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Kesällä 1974 140-sarjan aika oli ohi ja valmistusmääräksi saatiin 1 251 371 autoa. Samalla se oli Volvon ensimmäinen auto, joka ylitti miljoonan valmistetun auton maagisen rajapyykin, tuoden ruotsalaisvalmistajalle kasan kansainvälistä mainetta. 140-sarjan perintö vaikutti kuitenkin Volvoon merkittävästi aina vuoteen 1993 saakka, sillä mallin korvannut 240-sarja lainasi edeltäjästään merkittävästi. 19 vuoden valmistuksen aikana 240-sarjasta tuli puolestaan Volvon tuotetuin noin 2,8 miljoonan auton valmistuksella. Lähde ja kuvat: Volvo Teksti: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku