24.8.2016

350 km/t tukanhulmutusta – Lamborghini Centenario Roadster

Lamborghini Centenario Roadster

Lamborghinin äärimmäinen Centenario ottaa tällä kertaa topin pois.

Lamborghinin tuntien oli vain ajan kysymys milloin yhtiön perustajan, Ferruccio Lamborghinin, kunniaksi tehdystä Centenariosta otetaan katto irti. Nyt yhtiö on paljastanut odotetun hulluuden, Centenario Roadsterin, ja kertonut samalla huonoja uutisia ostohousujaan vasta hamuaville: kaikki 20 yksilöä on jo myyty yli 2 miljoonan euron hintaan, ennen veroja.

Lamborghini Centenario Roadster

Centenario on Lamborghinin osoitus perustajansa satavuotissynttärille. 770 hevosvoimaa ja suoraan 2020-luvulta oleva kulmikas kiilamuoto olisivat varmasti italialaisen teollisuusmogulin mieleen. Valmistajalle tyypillisen hiilikuiturakenteen ansiosta massiivisen urheiluauton suorituskyky on kunnossa, teho/painosuhteen ollessa 2,04 kilogrammaa per hevosvoima. Edes takapyöräohjauksessa ei ole pihistelty, tuoden lisää vakautta nopeissa suunnanvaihdoissa. Lamborghini kehuu tehneensä paljon töitä takapyöräohjauksen ja luontevan ohjaustuntuman yhdistämiseksi.

Lamborghini Centenario Roadster

– Lamborghinin ylpeydenaihe on sen väsymätön kokeilunhalu. Olemme ylpeitä voidessamme vapauttaa Centenarion potentiaalin klassisena roadsterina, sen ollessa täydellistä harmoniaa innovaation ja ajattoman designin välillä. Tämä ainutlaatuinen insinöörityö on osuva kunnianosoitus Lamborghinin ainutlaatuiselle menneisyydelle ja esinäytös sen huikeasta tulevaisuudesta. Centenario Roadster noudattelee coupé-sisaruksensa uraauurtavia piirteitä ja syleilee aidon avourheiluauton ajokokemusta, sanaili hiljattain Lamborghinin pääjohtajaksi saapunut Stefano Domenicali.

Väreillä kokeileva Lamborghini on päätynyt Centenarion Roadsterin kohdalla aluksi konservatiiviselta vaikuttamaan metalliharmaaseen, mutta kuvat eivät kerro totuutta. Mallia varten kehitetyn värin nimi on "Argento Centenario" ja metallihohdon luomiseksi käytetään aitoa metallia, joka sulautetaan silkkisen hienoksi maalin joukkoon metallin raekuvion häivyttämiseksi.

Lamborghini Centenario Roadster

Centenario Roadsteria on myös muotoiltu uudelleen paremman aerodynamiikan takia. Tuulilasin muotoilun luvataan vähentävän matkustamon pyörteilyitä ja soveltuvan erityisen aurinkoiseen ympäristöön. Sivulasien kerrotaan puolestaan tuovan valoa ja tilantuntua, toimien samalla eristävänä elementtinä. Myös matkustamon takaosan muotoilun luvataan vähentävän turhaa pyörteilyä ja helpottavan takaspoilerin työtaakkaa. Tukan pitäisi kuitenkin hulmuta Roadsterinkin kyydissä, sillä autolle luvataan "helppo" 350 km/t jopa päivitetyllä aerodynamiikalla.

Centenario Roadsterin V12-moottori puolestaan on saanut uuden rajoittimen, joka nostaa huippukierrokset ulvovaan 8 600 1/min saakka. 0-100 km/t luvataan sujuvaksi 2,9 sekunnissa, huippunopeuden ollessa enemmän kuin 350 km/t. 100-0 km/t jarrutuksen luvataan puolestaan olevan ohi 31 metrissä.

Lamborghini Centenario Roadster

Lamborghinin aikomat 40 Centenariota (20 kovakattoista, 20 avomallia) on nyt myyty merkin keräilijöille ympäri maailmaa, joten hullun italialaismerkin viimeisintä sekoilua kannattaa metsästää lähinnä käytettyjen autojen markkinoilta.

Lähde ja kuvat: Lamborghini

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Luetuimmat