18.6.2015

308 GTi tuo lisävoimaa Peugeot-mallistoon

270 hevosvoimainen uutuus on Peugeot Sportin käsialaa.

Peugeot tuo 308-mallistoon tulisen GTi-version. Uutuuden 1,6-litraisesta turbomoottorista tuodaan Suomeen 270 hevosvoimaista versiota. Maailmalla autosta on tarjolla myös kaksikymmentä hevosvoimaa laimeampi muunnos.

Tehokkaan moottorin ansiosta tankattunakin vain 1205 kiloa painava 308 GTi ampaisee sataseen tasan kuudessa sekunnissa. Moottorin vääntömomentti nousee 330 newtonmetriin laajalla kierroslukualueella 1 900–5 000 r/min. Huippunopeus on sähköisesti rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.

308 GTi:ssä on kuusiportainen käsivaihteisto ja torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko. Pyörät ovat 19-tuumaiset. Etujarrulevyjen halkaisija on 330 millimetriä, ja jarrusatulat ovat nelimäntäiset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aggressiivisia alustamuutoksia

GTi-muunnos on Peugeot Sport –kilpailuosaston käsialaa. Auton maavara on 11 milliä arkisempaa 308-mallia matalampi ja pyöränkulmat ovat nopeaan ajoon suunniteltuja. Etupyörien camber-kulmaa on kasvatettu peräti -1,67 asteeseen, mikä on sarjatuotantoautolle varsin kova lukema. Pyörän negatiivinen camber-kulma parantaa renkaiden pitoa kaarreajossa. Auton ajonvakautusjärjestelmä on täysin poiskytkettävissä.

Peugeot 308 GTi esitellään syyskuun alussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensimmäiset autot ehtinevät Suomeen ennen vuodenvaihdetta.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Peugeot

Luetuimmat