4.3.2016

Kolminkertaisesti sähköistetty Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq on saatavilla hybridinä, ladattavana hybridinä tai täyssähköautona.

Hyundain uutuuslistalla oli vain yksi mallinimi, mutta uutuusarvoa kasvatti kolme erilaista voimalinjaa. Mikään niistä ei ole perinteinen, vaan Hyundai Ioniqin saa joko hybridinä, lataushybridinä tai sähköautona. Kaikkia näitä vaihtoehtoja ei ole muilla samasta mallista esittää. Toisaalta voisi ajatella, että Hyundailla ei ole osattu päättää mihin satsata. Joka tapauksessa ensimmäisenä vuoden lopulla kauppoihin saapuu hybridimalli heti perässään täyssähköautokin vielä tämän vuoden puolella. Kuvissa esiintyvää lataushybridiä joutuu odottamaan kevääseen 2017.

Hyundai Ioniq

Ioniq on tähdätty luonnollisesti Toyota Priuksen kilpailijaksi. Tilaa ja tehoa on lähestulkoon saman verran kuin Priuksen juuri esitellyssä uusimmassa sukupolvessa. Aina viisiovisen Ioniqin muotoilu on usealle helpommin nieltävissä ja hinta arvatenkin edullisempi. Hyundai lupailee myös dynaamisempaa ajettavuutta.

Hyundai Ioniq

Hybridimalleissa bensiinimoottorina toimii 1,6-litrainen 105-hevosvoimainen vapaastihengittävä neloskone. Lataushybridin sähkömoottori on tehokkaampi mahdollistaen ajamisen pelkällä sähköllä aina 50 km asti. Litium-ionipolymeeriakusto on takapenkin alla. Hiilidioksidipäästölukemat ovat hybridille 79 g/km ja lataushybridille 32 g/km. Täyssähköautolle luvataan toimintamatkaksi 250km yhdellä latauksella.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat